Alla inlägg under juni 2015

Av Lena - 29 juni 2015 14:40

Undrar på om jag ska ge mig iväg och låna Smilla eller Daisy för att gå en promenad? Daisy blir ju gladast över en sån överraskning, det vet jag ju. Det kanske skulle göra mig med glad, för denna dagen har jag mest suttit och haft tråkigt. Och då menar jag tråkigt. Aldrig varit med om maken, en tråkig semester! Grannarna klipper gräs och är duktiga, men jag sitter bara inomhus och är trött. Å andra sidan har det regnat lite! Men för det borde jag ju kunna klippa gräs och röja i rabatterna. Binda upp rosorna och såga ner sly som växer upp...

Och jag skulle ta bort alla plattor med, och så skulle jag sått solrosor och lavendel eller nån annan sorts blå blommor i våras.

Jag har fortfarande efter en och en halv månad vätska i öronen och täppt näsa (fast inte i själva näsan). Man kan undra hur länge det ska sitta i. Känns ju sådär blandat kul om jag behöver släpa med mig nässpray på Ålandskryssningen. I morgon ska jag gå och ta blodtrycket igen, och då ska de kolla i öronen med när jag ändå är där. 

Jaha, nu har det gått en spännande stund medan jag suttit vid datorn. Nu är det nog dags för eftermiddagskaffe. Det tar jag ju fast jag inte gjort mig förtjänt av det. Och läste nånstans att värmen kommer på onsdag. Då får jag hoppas den stannar några dagar för på onsdag ska jag till Älmhult. Man kanske åtminstone kan hoppas på uppehåll på torsdag.  


Av Lena - 28 juni 2015 18:04

Tänk att man kan gå runt en hel hembygdsgård, och titta in överallt och så kommer det en person som berättar om det man ser, och så tycker man att det är intressant! Jag menar, skulle man nånsin komma påtanken att gå runt hembygdsgården vi har här i samhället och titta in överallt? Aldrig! Inte gå dit och fika heller, och absolut inte äta en våffla! Det bakar jag ju hellre hemma. Förut har jag ju bara stannat vid Rävemålet och fikat, inte ödslat värdefull Blekinge-tid på något annat. Och så idag så var kaffet glömt hemma och då blev det såhär. Det var verkligen intressant! Särskilt tågvagnen och vagnarna till hästarna. Och kaffet och våfflorna smakade bra. Tuppen jagade oss inte och fåren var fina.

Det enda som var synd var att det kom en liten regnskur i Getterås. Iofs var den väldigt liten och försynt och vi stod under ett träd och lyssnade på hur dropparna landade i sjön. Det är verkligen en väldigt vacker sjö vi har, släkten och jag. I Bramstorp utanför Växjö finns ju med en liten sjö och den är full med näckrosor. Iofs fina men det ska inte vara så, och vår sjö har bara några stycken i en remsa och har aldrig haft fler. Så går det när man kalkar sjön varje år!

Nån dag nästa vecka får jag en ny kran i köket. Äntligen! Jag har väntat ett halvår.

Och när jag ändå skriver om vatten så får jag väl säga att husen i Södra Sandsjö ligger väldigt strandnära. Jag var spekulant på ett hus där för några år sedan, svindyrt men tråna kan man ju.  

Av Lena - 26 juni 2015 12:18

Tänkte bara en skriva ett snabbt inlägg om hantverkare. Har varit flitig och både ringt några samtal samt fått saker fixade idag. Både Braås Grävservice och Lenhovda Värme och Sanitet och båda kommer, V&S redan nu efter middag och Gräv på måndag. Jag ringde ortens rörmokare för ett halvår sen och de har inte kommit än, så vad gör man. Det är hopplöst med en kran som man inte kan lita på. Och vem är det som står som dumbom när det blir vattenskador, jo jag. Så nästa vecka får jag en helt helt ny kran med blandare och allt!

Grävarna ska gräva upp ett stuprör som går ner i marken, försäkringsbolaget tyckte att det var fukt i källaren innanför. Det är ett engångsjobb så att säga. Lenhovda-snubben kan få mer jobb till hösten, det är två golvbrunnar som f-bolaget inte gillade, samt att jag (ÄNTLIGEN!) ska få badkaret utbytt mot duschhörna! Jag säger äntligen, för jag har nämnt det förr till nån rörmokare men han sa att det blev för dyrt. Som om det är de som ska betala. Det blir precis en sån hörna som jag önskat mig. Där var f-bolaget och jag helt eniga!

Sist är det ju målare, det kan bli mer lattjo för de ska riva ner vad ortens målare har satt upp, och jag har varit i blåsväder hos ortens målare förr. Råkar man kritisera dem så är det kunden som får skäll och inte de. Så det gör jag inte om. Så nu gäller det bara att hitta en målare som inte samarbetar med dem, haha.

Frågan är mest vem jag ska sätta på uppdraget "väggbeklädnad". Det är betongväggar nånting.  

Av Lena - 25 juni 2015 13:25

Igår köpte jag en ny undulat, som ska vara sällskap åt Midas. Folk tyckte ju att jag skulle göra det. Jag kan väl säga att Midas var inte av samma åsikt! Han reagerade snarare som en katt när det kommer gäster till människorna: det här hade jag inte bett om!

Den nya pippin, som inte har något namn än, är den lugnaste fågel jag någonsin haft. Idag är de jättetrötta bägge två, sitter och blundar, så jag får väl sitta här så länge som möjligt. De kunde väl inte sova natten som gick, fast de satt åtminstone i samma ände av buren idag på morgonen. Nåja de vänjer sig väl. Men när nya pippin kommer farande så flyr Midas åt andra hållet! Som om han är en rädd fågel.

Och dagarna går utan att jag gör slag i saken med alla mina semesterplaner. Dels måste jag se så det går bra med fåglarna och det tycks det ju göra, och dels vet jag inte om jag orkar. Och så har jag inte råd, hahahaha! Det straffar ju sig att vara sjukskriven så lönen blev modell liten, och det mesta gick åt till räkningarna. OK jag hade nog inte redat mig ens i vanliga fall, men nu är det ju semester och då vill man ju unna sig lite extra... Denna veckan hade jag t.ex tänkt att äta ute på nåt matställe men sen slog snålheten till. Kanske jag gör det i Kristianopel istället.

Jag hade ju också tänkt köra till Eksjö och äntligen gå Skuru gata - hm ja, men då måste jag ju orka gå också. Det är bra att gå för det höga blodtrycket, men sen å andra sidan ska jag ju vila! Fast jag behöver ju inte springa Skuru gata förstås. Jag kan ju göra som när Britt och jag går med Smilla... dvs full fart! Fast vi bestämmer innan att ta det lugnt!

I morgon ska vi gå igen. Britt har ont i en tå så hon vill gå sakta för det. Men som sagt än har vi inte lyckats.

Om en vecka ska jag iväg till Kristianopel. Hög tid att börja planera.

Av Lena - 24 juni 2015 11:44

Då var jag här igen. Hörde just grannens hundar skälla, var bara tvungen att rusa till fönstret och se dem, haha! Så sällan jag får prata med dem fast vi bor så nära. Vovvarna alltså!

Jag velar fram och tillbaka hur jag ska göra med Midas, men egentligen är det väl bara att köra in till Tassar och Morrhår och fråga. Än så länge är ju Midas precis som vanligt men det blir väl inte så bra att vara ensam fågel när jag börjar jobba igen. Just nu putsar han fjädrarna för andra gången idag. Han verkar inte alltför berörd av att Jack Sparrow gick bort.

Sen hade jag egentligen tänkt att äta ute idag, som omväxling. På något matställe alltså! Så tog fram måndagstidningen och synade vad de hade. Ja, först måste det ju vara ett ställe man ens vill gå till. Sen måste de ju ha något som frestar. OK Salt & Pepper hade grillspett med bbq-sås och det lät ju bra (fast sen måste jag ju tänka att "tänk om jag tar fel sås"). Fast ett annat ställe hade bakpotatis med skagenröra och då tänkte jag att "det där kan jag ju göra själv, varför köra in till stan och lägga hundra spänn på något som finns billigare på ICA".  Britt & Rolf, Smillas matte och husse, åker in och äter på Evedal varannan fredag (somliga har råd, m-hm!). Tänkte att vi var ju där med jobbet och där är så öppet, pinsamt att sitta där själv och uppta ett helt bord, men nu kom jag på att det är nog inte där... eller...? De i Pilås och jag, vart sjutton var vi? Inte på det fiiiiina stället i alla fall.

Så krångligt det är. Ska jag behöva köra en runda bara för att räkna ut var det var. I morgon blir det nog Getterås, första gången i år! Ja vi får se. Det visade en halv sol i morgon där. Haha, i år får nog huggormarna bita i gräset där, det är för kallt för dem! Då kan man ju vara där, verkligen, rejält med vinterkläder på så klarar man sig!

Av Lena - 21 juni 2015 16:45

Då har snart Midsommarhelgen försvunnit för denna gången. Jag lyckades höll jag på att säga, bli bjuden till ett ställe och bjuda in mig själv till ett annat! Först gick det ju ut en inbjudan från Stall LH och jag svarade kanske, sedan svarade jag nej för det kändes inte så kul att sitta där och hosta och vara sur. Men då kom det en personlig inbjudan därifrån. Jag skrev tillbaka att jag ju svarat nej, och då skrev Tina "Nähä så det dög inte". Typisk Tina-humor!

Så då tänkte jag att vad sjutton, jag åker väl dit en stund då! Så får vi se vad "en stund" är. Festen skulle pågå från Midsommarafton kl 14:30 till Midsommardagen kl 05:00.

Så jag kom vid halv tre, och hade med mig köttbullar och kassler som det var sagt. Var och en skulle ju ha med sig något plus egen dricka (fast den hade jag glömt hemma). Jag hade gjort örtiga köttbullar som innehöll persilja, men det bekom inte hundarna, de skulle absolut smaka ändå! Andra hade haft med sig potatis, sill och prinskorv och så fanns det förstås bröd, gräslök, gräddfil... det mest självklara. När vi ätit och mumsat skulle vi gå tipspromenad. Då höll Daisy på att krypa ur skinnet så jag tog med henne så det var inte mindre än fyra hundar som gick tipspromenad. Daisy stressade sig trött halva vägen för kompisen Sopis låg ju först! Som tur var kunde Daisy hälsa på de andra hundarna och komma överens med dem. När halva sträcka var klar så var Daisy trött men inte värre än att hon passerade den stora hunden och då kom Sopis och mötte oss. Nästan hemma så klev både Sopis och Daisy ner i ett dike och gjorde sig fina om tassarna. Daisy och jag hade fem rätt på tipsrundan.

Efter detta tänkte jag åka hemåt men då var det kaffe och rättning av frågorna, så bäst att stanna. Sedan var det en tjej som var gräsallergisk (och då ska man ju knappast vara i Stall LH!) som blev tvungen att åka hem, och då passade jag också på. Tina tyckte inte det men det tyckte jag. For hem och hängde över fågelburen, bytte till klänning och körde upp till Pilås! Ingen hyfs här inte... Jag tyckte liksom att man måste hålla på traditionerna... Och så var det ju lite uträkning med det också och det stämde ju, haha: sill och potatis i LH, och sen jordgubbstårta i Pilås! Det var bara grille jag inte fick, och det hade jag fått om jag stannat i Stall LH. Men nu hade jag ju bestämt mig innan så jag hade inget sådant med.

Igår, Midsommardagen, gjorde varken Midas eller jag någonting. Vi bara vilade. Idag har jag bakat en kladdkaka, och i dag eller senast i morgon ska jag baka en sockerkaka. Här ska planeras för framtiden.

Av Lena - 14 juni 2015 16:11

Jag får väl fortsätta som igår...

Alltså, först var jag sjuk, och när det åtminstone började gå åt rätt håll, så blev Midas sjuk! Jaha men så blev han frisk igen... men nu är lille Jack Sparrow sjuk!! Varför finns det ingen ände???

Och han lär nog inte klara sig, han är redan väldigt svag har jag förstått. Jag tror det är så, eller jag vet ju att han blivit matad av Midas och det tål de inte (frågan är ju varför de gör så med varann då?), och eftersom jag en gång varit inne på djursjukhuset med en annan fågel för samma sak, så visade de ju då hur jag ska göra. Men herregud... Jack var så liten och tunn att ta i! Inga krafter hade han, och jag märker ju nu när han behövde flytta sig i buren, att han inte orkar flyga längre. Och det är ju så att de inte visar något förrän det är försent, så han kan ju ha dragits med det ett tag.

Ja, varför i helskotta har man husdjur... Midas har jag haft i åtta år och han verkar frisk som en nötkärna för han beter sig precis som vanligt! Fast det är så rörande för är jag ute i köket eller något, så sätter han sig i hörnet i buren och kvittrar med mig. Han är ju orolig stackarn! Nu när jag sitter vid datorn, som står precis bredvid buren, så är han lugn.

Så nu sitter jag här länge, tänkte jag.

To be continued... eller inte.

Av Lena - 14 juni 2015 11:14

Ja OK, det var väl roligt att prinsen gifte sig igår! Och att det var sommarväder här och där.

Men i övrigt tycker jag inte att det är så roligt. Min hosta fortsätter, men nu när jag känner mig lite bättre dagtid, så blir fåglarna sjuka istället! Midas har ju varit dålig flera dagar efter att den här städhjälpen var här, och nu när han har repat sig så blir Jack sjuk! Han sitter uppburrad idag, har inte ätit något och andas så det syns. Det vore ju för bedrövligt om han fått lunginflammation med! För det är vad de kan få när de hamnar i drag. Då lär han inte leva så länge till... De dagar Midas var dålig så blev han ju piggare framåt eftermiddagen.

Ja, jag vet inte vad jag ska göra med det. Just nu sitter Jack på bådas favoritpinne och Midas sitter på ena gungan och kvittrar. Tänk om man ändå förstod mera vad de sa.

Och som om det inte vore nog med detta, så hittade de ju hon Lisa Blom död. Sen har vi lastbilsolyckan i Tibro (en facebookväns släkting död 21 år), och så Magnus Härenstam på det. Vad är detta för helg! Och hur kunde kungahuset lyckas pricka just den dagen för sin fest kan man ju undra.

Undrar just över vecka 26. Först skulle jag ju åkt på kryssning på Rhen, men den blev inställd. Då beställde jag en vecka bo på lantgård. Men eftersom jag mår som jag gör, så har jag ringt och avbokat den. Så fick jag ett förslag av Britt H: att bo i Åby för att vara kattvakt i ett hus! Men sen när jag ringde upp dem så hade det redan fixat sig. Så av nån anledning är det meningen att jag ska vara hemma vecka 26. Jag trodde först att det var för att jag skulle sitta hemma och hosta och ha fortsatt tråkigt, men det kanske är för att jag måste skaffa en ny undulat. Det är så hemskt om det är så, det är ju inte länge sen jag köpte Jack!    Det kunde väl räcka om jag varit sjuk! Varför skulle de med blandas in. Nej, ingen idé att jag skriver mer nu.



Presentation

Här är endel som jag funderar på, lite längre tankar än på fejan...

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vilket är du mest avundsjuk på när du ser att andra har? :-)
 Perfekt i trädgården
 Husvagn
 Husbil
 Motorbåt
 Segelbåt
 Sommarstuga
 Husbåt

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards